Evaluering af de organisatoriske aspekter og processer omfatter vurdering af de ressourcer, der skal mobiliseres og organiseres ved implementering af nye initiativer. I implementeringsfasen undersøges desuden patient-flow, fagprofessionelt perspektiv og de underliggende arbejdsprocesser. Procesevalueringen bidrager til læring og løbende justering af initiativerne.
Organisering
Måleparametre |
Indikatorer |
Målemetoder/ Redskaber |
Datakilder |
Datatype |
Måletidspunkter |
---|---|---|---|---|---|
Struktur |
Organisatoriske ændringer Ændringer i opgavestrukturering Opgaveglidning Ændret arbejdsdeling |
Organisationsbeskrivelser Observationsstudier Interviews Spørgeskemaer |
Organisationsbeskrivelser Personalet |
Kohortestudier Ekspertvurderinger |
Ideelt før, under og efter implementering |
Proces |
Aktivitet Tidsforbrug Samarbejdsrelationer Uddannelse |
Organisationsbeskrivelser Observationsstudier Interviews Spørgeskemaer |
Arbejdsgangsbeskrivelser Instrukser Personalet |
Kohortestudier Ekspertvurderinger |
Ideelt før, under og efter implementering |
Kultur |
Personalets opfattelse Personalets erfaringer Personalets tilfredshed |
Spørgeskema Enkeltinterviews Fokusgruppeinterviews |
Personalet |
Kohortestudier Ekspertvurderinger |
Ideelt før, under og efter implementering |
Ledelse |
Ledelsens holdninger Ledelsens aktiviteter |
Observation Interviews |
Ledere Personalet |
Kohortestudier Ekspertvurderinger |
Ideelt før, under og efter implementering |